Logo Ergon

Nieuws

Hoe plan je onzekerheid?

Hoe plan je onzekerheid?

Door aan de voorkant extra tijd te nemen om samen met collega’s te sparren over bijvoorbeeld scenarioplanning, risicomanagement en daarnaast ervaring uit uw netwerk in te roepen, kunnen we onze kennis en ervaring inzetten om beter op een onzekere toekomst te plannen.

Op kantoor (ik mag een dag in de week op kantoor zijn) kijk ik uit mijn raam. Een vogeltje heeft haar vaste plek weer gevonden op de vensterbank op de eerste etage. Ze lijkt altijd precies te weten wanneer ze even langs moet komen, als ik uit het raam zit te staren. Dan zit ik vaak te peinzen, te twijfelen of te dagdromen. Bijna surrealistisch, zo’n klein vogeltje ongestoord op een industrieterrein in zo’n oud pand. Heeft ze daar een nestje, ergens in de spouw in de muur? Ik kan het niet zien en ik maak elke keer de fout om te snel op te staan om te kijken, maar dan is ze (ik denk dat het een dame is) al lang weer weggevlogen.

Houvast in routine

De budgetten 2021 zijn net in de directievergadering vastgesteld. Een pittige budgetronde die ik samen met mijn team afgelopen weken heb voorbereid. De budgetronde is één van die vaste dingen in deze onzekere periode die bovendien houvast moet bieden voor komend jaar. Best een fijn gevoel; in alle onzekerheid is toch houvast en routine in ons werk. De interim controle, de budgetten, monthly reports en de jaarrekening; allemaal zaken die doorgaan, en die zijn te plannen.

Deze zaken gaven me afgelopen jaar een houvast in mijn werk tussen al die onzekere nieuwe dingen die corona met zich meeheeft gebracht. Die vragen aanpassing, flegmatiek, en creativiteit. Zowel op het werk, maar zeker ook thuis en met de familie. De feestdagen zijn al weken een discussie: wat gaan we doen, met hoeveel mensen, kunnen we er niet eentje meer uitnodigen?

Aanpassingsvermogen

De impact van corona, in onze snel veranderde wereld en de impact hierop in ons financiële vak is blijvend en vraagt meer dan ooit continu aanpassingsvermogen. Dit vraagt een andere manier van plannen, van nieuwe financiële producten ontwikkelen en bestaande financiële producten en expertise op een andere manier toepassen. Hoe dat er precies uitgaat zien, is onbekend. Maar als financial kunt u aan deze ontwikkeling bijdragen door uw ervaring te combineren en soms met een andere bril naar de financiële producten, diensten en adviezen te kijken. Mijn ervaring van afgelopen jaar is dat het helpt om aan de voorkant extra tijd te nemen om samen met collega’s te sparren bij bijvoorbeeld scenarioplanning, risicomanagement en daarnaast ervaring uit je netwerk in te roepen. Maar ook door samen te twijfelen, kom je tot betere en realistische resultaten waarin je ruimte hebt gegeven aan factoren die je tot een jaar geleden nooit zou meenemen.

Is dan alles aan de voorkant dichtgeanalyseerd voor het komend onzeker jaar? Uiteraard niet, maar het geeft een bredere blik, een bredere adviesrol in uw organisatie en het maakt het werk waardevoller. De soms ‘statische’ financiële producten die vaak terugkijken en op basis van resultaten uit het verleden worden opgesteld, worden op deze manier een waardevolle tool die organisaties helpen vooruit kijken en keuzes te maken.

Iedereen een eigen vogeltje

Een uitdaging om dat voor komend jaar ook te doen, plannen vanuit onzekerheid. Nadenken over nieuwe beïnvloedende factoren, ruimte voor twijfel, wat tijd nemen. Daar helpt dat vogeltje bij dat af en toe op de vensterbank zit voor mijn raam. Ik gun daarom iedereen een eigen vogeltje, dat af en toe eens langs komt vliegen om even te kijken of het nog met je gaat en je opeens op nieuwe ideeën brengt.

Wekelijks kijkt een professional uit ons cm: nieuwspanel terug op belangrijk nieuws. Deze week: Ingrid Hems, concernhoofd Financiën en Bedrijfsvoering bij Ergon en bestuurslid Accountants in business NBA.

Deel dit artikel:  E-mail  Whatsapp  LinkedIn

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees de privacyverklaring en disclaimer voor meer informatie.