19 februari 2024

Nieuws

Ergon als scharnier op de arbeidsmarkt met nieuwe directeur 'Werken en Leren' Stef Visser

Stef Visser versterkt per november 2023 sociaal ontwikkelbedrijf Ergon als directeur 'Werken en Leren'.

Visser, voorheen werkzaam als Alliantiemanager bij UW, is zijn carrière gestart als jongerenwerker en heeft zich van daaruit ontwikkeld tot verschillende managementfuncties. ‘Ik kan meer dan iedereen denkt’ is een kreet die bij Ergon regelmatig de revue passeert als het gaat om talentontwikkeling. “En dat gaat voor mij ook op. Toen mijn carrière nog in de kinderschoenen stond, heb ik als jongerenwerker geleerd dat veel kleine veranderingen in gedrag en zelfvertrouwen samen een groot verschil kunnen maken”, zegt Visser.

Kansrijke Brainportregio

Stef deelt zijn motivatie om voor Ergon te kiezen: "Ik zie een enorm potentieel als het gaat om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in de Brainportregio. Ergon vormt als het ware een sterke basis, met een enorm vruchtbare grond daaromheen. Het stikt hier van de scale-ups die graag willen bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt." Daarnaast waren voor Stef de krachtige ketensamenwerking en de warme onderlinge betrokkenheid doorslaggevend in zijn keuze.

Scharnier tussen bedrijven en werkzoekenden

Met zijn nieuwe rol bij Ergon heeft Stef een duidelijke visie voor ogen: "De koers die wij als directie met Ergon willen varen, is het cruciale scharnier te zijn tussen bedrijven en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De werkleerbedrijven spelen daarbij een belangrijke rol. We hebben snel een duidelijk beeld van iemands sterke- én verbeterpunten, waardoor we werkgevers kunnen adviseren over wat er nodig is om iemand duurzaam en passend werk te bieden”, zegt Stef, die vervolgens de vergelijking trekt met een onopvallende middenvelder: “wellicht zijn we nog niet altijd even zichtbaar, maar het elftal, de arbeidsmarkt, kan niet zonder. We mogen soms wel meer trots zijn op de rol die we daarmee spelen!”

EGN220124 N2C8225

Volgens Visser staan de bedrijven van Ergon altijd klaar als het door omstandigheden niet lukt op de reguliere arbeidsmarkt. "De werkleerbedrijven zitten vaak dicht tegen de reguliere markt aan. Kijk bijvoorbeeld naar onze jarenlange samenwerking met bedrijven zoals DAF en VDL. Het verschil is alleen dat je je bij Ergon kunt ontwikkelen op een tempo dat bij je past. En natuurlijk bieden deze bedrijven ook beschut en passend werk voor mensen die dat langduriger nodig hebben.”.

De nieuwe Ergon Wasserij opende in het najaar van 2023 haar deuren in Veldhoven. In het ontwerp van deze wasserij is een proces ontwikkeld dat juist werkplekken creëert in plaats van bespaart. “Deze manier van omdenken moeten we steeds vaker opzoeken. In sommige gevallen maak je het werk meer geschikt voor diegene die het gaat doen in plaats van andersom”, benadrukt Stef.

Dromen concreet maken

Om succesvol te kunnen zijn, benadrukt Stef het belang van luisteren naar de behoeften van zowel werkzoekenden als bedrijven: "Ik wil erachter komen wat nu écht de vraag is. Dat is vaak niet hetgeen zij in eerste instantie zeggen, maar een achterliggend probleem. Goed luisteren is dus belangrijk”, zegt Visser terwijl hij een voorbeeld aanhaalt van een inwoner die graag striptekenaar wilde worden. “Creativiteit, vrijheid en maatwerk waren voor deze dame hele belangrijke competenties. Zij is vervolgens gaan lassen in een familiebedrijf en is daar nog steeds honderd procent op haar plek. Een mooi voorbeeld van een droom vertalen naar iets wat op dat moment meer voor de hand ligt.”

Stef kijkt enthousiast naar zijn toekomst bij Ergon, die wat hem betreft in het teken staat van het – op allerlei innovatieve manieren - optimaliseren van inclusieve werkgelegenheid in de Brainportregio.

Uitgelicht

Werk voor iedereen

Er is werk voor iedereen. Dat is onze visie. En dat zie je terug op onze werkleerplekken. Zowel intern als extern.

Nieuws

Events? Samenwerkingen? Blijf up to date via onze nieuwsrubriek.

Vacatures

Bekijk het actuele vacatureaanbod voor staf- en kaderfuncties.